Sunday 10 May 2015

Dress Lycra

Ini pengalaman first time jahit kain lycra. Sebenarnya saya memang bukan peminat kain lycra. Jahit kain biasa-biasa je sebab kain lycra ni jenis kain memeri (strectable). Agak scary la to me...

Tapi bila customer dah hantar kain lycra I decided to try. Tak cuba tak tahu kan....

Saya ambil masa seminggu untuk search & godeh-godeh internet. Alhamdulillah ada juga yang share pasal kain lycra ni. Ada beberapa pantang-larang gak kalau jahit kain lycra ni.

Sebelum buat baju orang seperti biasa saya akan buat baju untuk diri sendiri dulu.

For myself saya buat blouse. Kain purple ni beli kat nagoya melaka.

Alhamdulillah, hasilnya saya puas hati. First time saya rasa best pakai kain lycra. Sebelum ni tak berapa suka... mungkin sebab beli dah siap kot. Hehe... alasan macam poyo jer.... 

So lepas tu bermulalah sesi menjahit dress customer. After the second time saya rasa senang gak jahit kain lycra ni. Yang penting tak yah nak pasang butang atau zip kat belakang baju. Dah mudah kerja.

Tapi actually tak semudah yang disangka. Kena adjust benang, kena tukar jarum, kena tukar tapak. Takper untuk first time memang susah. Next time dah senang. hehe... Ayat sedapkan hati.

Ini dress yang pertama siap. Customer request dress extra kembang. Untuk dress extra kembang ni nak cantik kena pakai kain bidang 60". 

Memang sesuai la dengan kain lycra kan. Extra kembang, extra flowy....

Customer request tangan ada zip, macam trend sekarang ni.

 Ini dress kedua. Kalau kat patung memang tak nampak flowy-nya. Bila pakai insyaAllah cantik. 

Rupa-rupanya orang suka pakai kain lycra ni sebab bila dah jadi dress memang cantik dan flowy. 

Ini tangan yang berzip. Kalau tangan jahit camni, tangan kita akan nampak kurus sket. 

Seronok betul rasa bila dah siap dua2 dress ni. Yang penting dapat belajar benda baru sambil-sambil upgrade my sewing skill. Alhamdulillah.... 

No comments:

Post a Comment